Siyasilerin Değil, Tüm Eğitim Çalışanlarının Sendikası

KATSAYI DÜZENLEMESİ VE GERÇEKLER


Yükseköğretim Kurulu’nun 21 Temmuz 2009 tarihinde gerçekleştirilen 14. Genel Kurul toplantısında; 2010 yılından itibaren uygulanmak üzere yükseköğretime geçiş sınav sistemi ile ilgili olarak tarihi kararlar alındı. Kurul üyesi Sayın Bülent Serim’in bu toplantı öncesi istifa etmesi ile sunduğu gerekçelerin bir evham olmadığını kanıtlar şekilde, kararı belli bir gündemle toplanan heyet, malum olanı imza altına almıştır.

 

AKP İktidarı döneminde İmam Hatip Liseleri eğitim gündeminden hiç düşmedi. Laiklik ilkesi ile temelden çelişmesine rağmen, imam ve hatip yetiştirme amacıyla açılan liselerden hukukçu, öğretmen ve bürokrat devşirme arzusu MEB in icraatlarıyla ortadadır.

 

Bakanlığın aşamadığı katsayı engeli, önce “Açık Lise Yönetmeliği” ile delinmek istendi. Buna göre lise türleri azaltılırken, dileyen öğrenim gördüğü lisenin her hangi bir sınıfından düz liseye geçiş yapabilecekti. Hatta mezun olduğu halde fark derslerini vererek 2. bir diploma daha alabilmesi öngörülüyordu. AKP, adeta "Katsayıyı çözemedik, diploma verelim" diyerek tabanına yönelik seçim yatırımı yapmak istedi. Sonuçta yargıya takıldı.

 

Açılan ve kazanılan davalara rağmen her seferinde makyajlanarak tekrar ve tekrar gündeme getirilen İHL ısrarı bize Fetullah Gülen’in mahkum edilmesine neden olan hedeflerini hatırlatmalıdır. Laik Türkiye Cumhuriyeti Devletini bir İslam Devletine dönüştürmeye yönelik karşı devrimi içeriden ve demokrasinin araçlarıyla yapmak isteyenler için her yol ve yalan mübahtır. Devletin en önemli noktalarında İslami kadrolaşmayı gerçekleştirmek için de İHL den beslenmek gerekir. Bu liselerin eskisi kadar talep görmeme nedeni kuşkusuz mezunların “katsayı” engeline takılmasıdır.

 

Başbakanın teşekkür ve teveccühlerine mazhar olan YÖK ülkenin olanak ve ihtiyaçlarından uzak, tamamen siyasi bir oyuna figüran olurken buna bilimsel, demokratik, hukuki kılıflar uydurmaya çalışarak acınası bir duruma düşüyor. AKP’nin iktidara yürürken elinde taşıdığı en önemli bayraklar türban ve İHL dir. “Zulüm” sıfatıyla soslayarak uzun süre vizyonda tuttukları bu mazlum edebiyatı atık tavsamıştı. Öyle ki,  tabanın sabrı tükenmekte, söylevler eskisi kadar reyting almamaktaydı. Naftalin kokulu milli görüşçülerin sandıktan çıkmasıyla anladık ki; ya bu siyasi söz tutulacak, ya da oy kaybı hızlanacaktır.

 

Sürpriz ya da müjde diye pazarlanan bu karar beklenen, geciktirilmiş bir siyasi adımdır. Üniversite sınavının yeniden 2 aşamalı olması başka bir yazının konusu olabilir. Üniversiteli olacakların sayısı, niteliği ve iş bulma oranlarını değiştirmeyen hiçbir yenilik ciddiye alınamaz. Saçı sağa ya da sola ayırmak gibidir. Kel aynı ihtişamıyla durur. Katsayı düzenlemesi üzerindeki tartışmaları bulandırmak için gözümüze çakılan bir flaştır ki, üzerinde deney yapılması olağan sayılan gençlere yazık olmuştur.

 

28 Şubat’ın intikamı üzerine kurgulanan katsayı ısrarı ülkemin demokrasi sevicileri tarafından da coşkuyla karşılandı. Tatlısu liberalleri fırsat eşitliği, serbest rekabet, özel eğitim söz konusu olduğunda salya ve gözyaşlarını tutamıyorlar. Bu derin tarnstan çıkacaklarını ummamakla birlikte eğitimciliğimin gereğini yapmak zorundayım. Algı düzeylerini dikkate alarak maddelemek istiyorum:

 

  1. Türkiye’nin en büyük sorunu mesleksizliktir. Çağ nüfusunun % 80 i mesleksiz olup, bunun önemli bir kesimini aldığı eğitimin dışında bir iş yapanlar oluşturmaktadır. Eğitime harcanan bütçe bu anlamda havaya savrulan vergilerimizdir.

 

  1. İHL diğer meslek liselerinden temelde ve özelde ayrıdır. İmam ve hatip yetiştirme oranı % 1 ler düzeyinde olup müfredatı % 80 üzerinde düz liselerle örtüşür. Öğrencilerin yarıdan fazlası kızdır, mezun sayısı imam ihtiyacının kat be kat üzerindedir.

 

  1. Türkiye’de mesleki-teknik eğitim, öğrencinin sosyo-ekonomik açıdan zorunlulukla tercih edilir. Çağdaş ülkelerdeki örneklerle kıyaslanamaz. Dershane ve üniversite maliyetini karşılayamayan alt gelir grubu için reva görülmüştür.

 

  1. Meslek liseleri tüm dünyada ara eleman ihtiyacını karşılama amacını güder. Mezuniyet sonrası alan devamı sayılan üniversitelere geçişe engel yoktur.

 

  1. Mesleki eğitimin maliyeti düz liselere göre 4 ile 7 kat daha fazladır.

 

  1. 2010 yılında meslek lisesini bitirenler ilgili meslek yüksek okullarına sınavsız geçiş hakkını kaybetmiş olacaklar.

 

  1. Fırsat eşitliği olarak sunulan katsayı eşitliği İHL dışındaki meslek liseleri için boş bir umuttur. Bu piyangoya inanan veliler dershaneleri semirtmek dışında bir şansa sahip olamaz. Müfredatı tamamen mesleki olan okullardan üniversite kazanılamaz!

 

  1. Kısa yoldan meslek edinmek yerine zor olanı tercih ederek düz liseye gidenler hukuki açıdan mağdur edilmişlerdir. Mesleğe kavuşmak için üniversite kazanmak dışında şansı olmayanları, mesleği cebinde olanlarla yarıştırmak adil olamaz.

 

  1. Bu düzenleme İHL ve öğrenci sayısında patlamaya yol açacaktır. Cemaat dershaneleri ve ışık evleri tarafından özel olarak kampa sokulan öğrenci sayısı da katlanacaktır.

 

  1. Halen bir lisede okuyan öğrencilerin gireceği üniversite sınavına dair değişiklik yapılması hukuki değildir. Okul kaydı bir akittir. Maç içinde kural değişmez. Lise tercihini yapan 2009 yılı 8. sınıf öğrencileri dahil olmak üzere katsayı eşitliği uygulanmamalıdır.

 

  1. Tüm meslek liseleri ve üniversiteler gerçek ihtiyaca göre kontenjan ayarlamalı ve öğrenci niteliğini mesleğe göre standarda oturtmalıdır.

 

Topla, tüfekle değiştiremediklerini yasayla, yönetmelikle değiştirecek olanlara karşı ayakta ve uyanık olmak zorundayız.

 

Atamızın emaneti laik Türkiye Cumhuriyeti Devletinin güvencesi için siyasi partilere, hukukçulara ve demokratik kitle örgütlerine bu aşamada büyük sorumluluk düşmekte. İmam öğretmen, imam subay, imam hakim yetiştirmek isteyen zihniyete karşı, kişisel, örgütsel çekişmeleri bırakıp güç birliği içinde demokratik ve hukuksal zeminde ortak mücadele etme vaktidir!

 

27/07/2009

Cansel Güven

Anadolu Eğitim Sendikası

Genel Başkanı

guven@aes.org.tr

Cansel GÜVEN
Yazara ait diğer yazılar Açıklanan Eğitim 2023 Vizyonu ve Akış

2019-01-31

Çocuk İnsandır, Mülk Değil

2018-11-20

Eğitimin 2023 Vizyonu Hakkında İlk Okuma

2018-10-25

Eğitim Reformu: Portakallı Ördek Olmuyorsa Menemen Yapalım

2018-10-22

Öğretmenlik Mesleği Kanununa Kavuşmalı

2018-10-10

Gün Görmeyen Öğretmenlerin Günü: 5 Ekim

2018-10-05

Beleş Kitaba Hayır, Sosyal Devlete Evet!

2018-09-26

Ey Sevgili Veli

2018-09-13

Yeni Öğretim Yılı Başlarken Öğretmeye Öğretmene Dair Notlar

2018-09-04

Eğitimin Yüzü Suyu Hürmetine 100 Gün...

2018-08-14

Yabancı Dil İçin Sanat ve Spordan Vazgeçmeyelim

2017-11-21

Eğitimde, Sınav Sistemlerinde Siyaseten verilen Anlık Kararların Siyasi Sonuçları Olacaktır !

2017-11-21

TEOG Kaosu ve Çözüme Dair

2017-11-21

Kayıp Bir Öğretim Yılına Başlıyoruz

2017-11-21

Siyaset Partilerin İşi, Sendikalılık Bizim Güvenli Limanımız

2017-11-21

Müfredat Değil Ülkeye Format

2017-11-21

Müfredat Değil Ülkeye Format

2017-07-27

DANIŞTAY’IN KATSAYI KARARI, SONRASI VE OLMASI GEREKEN

2009-11-25

ÇİÇEK, BÖCEK

2009-04-06

BÜYÜKLERE MASALLAR;

2008-12-19

BU ARALAR BİR CAN KAÇTAN GİDİYOR?

2009-01-05

BİZ ASLINDA KİMİZ?

2008-07-19

BİR ÖĞRETİM YILININ ARDINDAN…

2010-06-18

BİLMEK, SEÇMEK…

2009-05-02

Bilgi Edin(eme)me Kanunu

2017-02-27

Özele Teşvik, Devlet Okuluna Yine Sabır Düştü

2012-04-11

Eğitimde Geriye Doğru Evrimleşen Türkiye

2016-10-14

Bu Zamanlarda Genç Olmak…

2011-05-30

BİR ÖĞRETİM YILININ ARDINDAN…

2010-06-18

HİZMETTE ADALET ve EŞİTLİK

2010-05-28

NEREDE BU DEVLET? NEREDE BU SENDİKALAR?

2010-05-24

KIYAFET DEĞİL, ZİHİNLER SERBEST OLSUN

2010-05-21

TÜM OKULLAR FEN LİSESİ, HATTA ÜNİVERSİTE OLSUN

2010-05-14

YİBO SORUNU VE ÇÖZÜMLER

2010-05-07

ÖĞRETMEN KOLLUK KUVVETİ DEĞİLDİR!

2010-04-30

SÜRÜDEN AYRILMAK

2010-04-16

KEŞKE DEMEDEN ÖNCE…

2010-04-09

GREVSİZ TOPLU SÖZLEŞME, KANATSIZ BİR KUŞTUR!

2010-03-26

EĞİTİM NEREYE BÖYLE?

2010-03-19

MEB’E İÇERİDEN BAKINCA

2010-03-12

YÖK, HUKUKUN ARDINDAN “YATAY” DOLANACAK

2010-03-05

EYLEM KIRICILAR VE SANAL MÜJDELER

2010-02-12

EK ATAMAVE KADRO MÜJDESİ HAKKINDA

2010-02-10

GÜNDEMDE KAÇ PARA EDİYORUZ?

2010-02-04

NEREDE BU DEVLET? NEREDE BU SENDİKALAR?

2010-02-19

ARANIYOR!

2010-01-28

KORKU

2010-01-22

AİLE OLMA HAKKINI TANIMAYAN MEB İNSANLIK SUÇU İŞLİYOR!

2010-01-13

BAZEN DİBİ GÖRMEK GEREKİR

2010-01-01

TOPLUMSAL PSİKOLOJİ ÜZERİNE

2009-12-18

TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ’NE VE MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI’NA AÇIK ÇAĞRI

2009-12-11

YÜKSEK ÖĞRETİME GİRİŞ ve KATSAYI SORUNU

2009-12-03

24 KASIM, KUTLAMA DEĞİL ANMA GÜNÜDÜR

2009-11-21

DOMUZ GRİBİ OLMAMAK İÇİN ISINMAK İSTİYORUZ

2009-11-06

İZİNSİZ AŞIYA HAYIR!

2009-10-19

Spor Ve Sanattan Uzak Nesiller Devşirilmesin!

2009-10-16

EK ATAMAVE KADRO MÜJDESİ HAKKINDA

2016-10-14

Ayıp Sona Erdi: 5 TL'lik Sendika Ödeneğine İptal

2009-10-07

MANZARA VE MALZEME

2009-10-01

YAŞAM HAKKI

2009-09-10

SAHUR VAKTİ OKUL YIKANI TARİH YARGILAR

2009-08-23

KATSAYI DÜZENLEMESİ VE GERÇEKLER

2009-07-27

TATİL DEDİĞİN…

2009-06-19

SINAVIM, SINAVSIN, SINAV…

2009-06-09

ANDIMIZ ADIMIZDIR!

2009-05-23

GENÇ OLMAK YA DA OLMAMAK -Bir 19 Mayıs Yazısıdır-

2009-05-18

OTOMATİK Mİ, KAPTAN PİLOT MU?

2009-05-11

ZEKİ, ÇEVİK, AHLAKLI TÜRK GENCİ BURADA DEVLET NEREDE?

2009-04-24

SİZE DE ÇIKABİLİR!

2009-04-18

KADIN DOĞURABİLECEK, ERKEK ASKERE GİDEBİLECEKCEKMİŞ!

2009-04-13

SEÇİME GİTTİM, GELİCEM…

2009-03-30

İNSAN, İNSAN DEDİĞİN…

2009-03-24

EVRİM VARDIR!

2009-03-16

KADINLIK BİZDE KALSIN!

2009-03-08

YOKSULLUK SINIRINDA OLMAK İSTİYORUZ!

2009-03-02

SİZİNKİ HANGİSİ?

2009-02-23

ÖĞRETMEN PİYANGOSU

2009-02-16

MESLEK LİSESİ, MEMLEKET MESELESİ

2009-01-30

Önce Hukuk, Sonra Tarih

2009-01-24

YOL…

2009-01-19

SAĞIRLAR DİYALOĞU

2009-01-12

ÖLMÜŞ OLANA PSİKOLOJİ SORULMAZ!

2008-12-29

EVDEKİ BULGUR ve CHP’NİN YENİ AÇILIMLARI

2008-12-23

TOPLUMSAL DEFOLAR

2008-12-12

BELEDİYE BURSUNA, MEB HÜLLESİ

2008-11-29

KİME İNANALIM?

2008-11-20

GÜNEYDOĞU ANADOLU’DA EĞİTİM:

2008-10-10

AL SANA ÇÖZÜM!

2008-10-10

ABANT BAŞKENT OLSUN!

2008-07-11

EYVAH DERSHANELER KALKACAK!

2008-06-23

GERÇEKTEN OLDU BUNLAR!

2008-06-16

İNSANA DAİR

2008-06-09

BİR KOYUNDAN İKİ POST

2008-05-30

TEHLİKELİ OYUN

2008-05-23

PARAN KADAR OKU

2008-05-16

Kadın, Cennet, vesaire

2008-05-09

KÖTÜ SINAV

2008-04-30

KÖY ENSTİTÜLERİNDEN İTHAL EĞİTİME

2008-04-18

KADINA RAĞMEN KADIN POLİTİKASI

2008-04-14

BAKANLIKTA İŞLER NASIL İŞLİYOR?

2008-04-10

ÖPÜŞÜN BARIŞIN

2008-03-29

MASAL BU YA

2008-03-24

CUMHURİYETİN SON TALİM TERBİYE BAŞKANI

2008-03-10

SİRKTEN KAÇIŞ

2008-03-02

CAMİDE CEPÇİ VAR!

2008-03-02

SIRA KATSAYIDA

2008-02-18

ÖNCE KADINLAR VE ÇOCUKLAR

2008-01-18

Dönüşüm

2008-01-30

Devşirme Gençliğin Kriptosu

2008-01-25

DEMOKRATİKLEŞİRKEN AYRIŞMAK

2008-01-09

MEMUR KURBAN

2007-12-21

Müjde: Bütün Yasaklar Kalkacak!

2007-12-17

Milli Eğitim Nereye?

2007-12-07

Atatürkçü Olmakla Suçlanan Öğretmen

2007-11-29

BAŞÖĞRETMEN VECİHİ TİMUROĞLU

2007-11-24

Adın Eskidi Öğretmenim

2007-11-18

Tezkere ve Referandum Arası Maaş Zammı

2007-10-21

Bayramlar olsun artık…

2007-10-11

Aydınlanma Savaşı

2007-10-04

YALAN!

2007-10-03

Türban, demokrasi ve sivilleşme üzerine

2007-09-27

ÖĞRETİM YILI BAŞLIYOR

2007-09-14

60. HÜKÜMET PROGRAMI VE HATIRDA KALANLAR

2007-09-06

BENİM CUMHURBAŞKANIM

2007-08-29

VİCDANINIZ VAR MI?

2007-08-23

TOPLU AYIP

2007-08-20

ÇÜRÜYÜŞ

2007-08-03

TİMUR’UN FİLLERİ

2007-07-28

UNUTMAYACAĞIZ..

2007-07-19

SINAVLAR VE SORUNLAR…

2007-07-12

BAKANLIK DEĞİL, SANKİ KRALLIK

2007-07-05

22 Temmuz'a Kadar Çocuklar Yaz Okulunda

2007-06-29

Anahtar

2007-06-21

Herkese karne!

2007-06-15

Taraf Olmak ya da Olmamak

2007-06-06

Tablo...

2007-04-09

Önyargılar ve Seçimlerimiz

2007-04-05

HAREMLİK-SELAMLIK ÇOCUK BAYRAMLARI

2007-03-22

Öğretmen Sorunları Sempozyumu

2007-02-17

Öğrencilere Mektup

2007-02-10

Mahkumlar Okullarda Hizmetli Olarak Çalışırsa

2007-01-23

Karnemize bakınca

2016-10-13

Okulları İnternet Kafeye Çeviren Zihniyet

2007-01-11

Kurban Kim, Bayram Kimin?

2006-12-27

Baş öğretmenler

2006-11-30

Öğretmenim, canım benim...

2006-11-18

4-c Dramı

2006-11-18

Memleketimden Bayram Manzaraları

2006-10-30

Biz Öğretmenleriz

2006-10-30

Sendikacılığın durumu

2006-10-09

Salgın Hastalıklar Gizleniyor mu?

2006-10-09

Okullardaki şiddetin sorumlusu milli eğitim sistemimizdir

2006-10-09

OKULLAR AÇILIRKEN

2006-10-09

Öğretmenlik meslek mi? İş mi?

2006-10-09

Öğretmen Evleri Öğretmenlerindir!

2006-10-09

KÖY ENSTİTÜLERİNDEN ÖZEL OKULLARA..

2006-10-09

Eğitim Sendikaları Arenası

2006-10-09

Değerli Eğitimciler

2006-10-09

Biz Öğretmeniz

2006-10-09

Bakan Hilton'dan Buyurdu!

2006-10-09

Acı Bayram Manzaraları...

2006-10-09