Bu mektup sana. Okul öncesinden üniversiteye, kaç yaşında olursa olsun evlat hep en değerlimiz. Her mezuniyetinde kreşe başladığı günü hatırlayıp ağlamaklı oluşumuz bundan.
Kızdığımız, azarladığımız hatta itip kaktığımız oluyorsa da hep sevgiden, “iyiliği için”. Mükemmel anne babalar olmasak da mükemmel yetişsinler istiyoruz. Kimse kızmasın, azarlamasın, itip kakmasın. Tecrübe ettiğimiz ne varsa, o tecrübe etmeden bilsin, ayağına taş değmesin. Ah keşke…
1., 5. Ve 9. Sınıflar için başlamış olan öğretim yılı her sınıftan öğrenciyi kucaklayacak yakında. Servise binmeden okula ulaşan şanslı azınlık dışında herkes seferi, her uğurlama bir evham vesilesi bilirim. Eğitim; evladın sağ salim gidip dönmesiyle teselli bulacağımız bir durum haniyse, önceliğimiz can sağlığı. Serviste, okulda, bahçede, merdivenlerde, sınıfta, kantinde,… uğrayabileceği kazalar keşke paranoya olsaydı, değil. Yuvadan kanatlanan çocuğu ömrü boyunca kollayamayacağımıza göre, tedbiri alıp tevekkül içinde olacağız mecbur. Neler mi yapabiliriz?
Servis kullanıyorsak, hizmetin yönetmeliğe uygunluğu, şoför ve hostesin kimliği/iletişim bilgileri/ güvenilirliği, aracın muayene durumu, güzergahı hakkında bilgi sahibi olalım. Olanağınız varsa 1 gidişi veya dönüşü aracınızla takip edin, yıl içinde tekrar edebileceğiniz bir davranış bu. Birden fazla kuruma servis hizmeti veren araçların hız limitlerini aşan tehlikeli seyirleri canlarımızın hayatını riske atmaktadır. Ayıp olur demeyin, güvenli seyahatten emin olun.
Gelelim okula… Renkleriyle, donanımıyla, temizliğiyle göz dolduran pek çok özel okulda bile güvenlik zafiyeti olabilir. Okul öncesi ve temel öğretim 1. Kademe öğrencilerinin akla ziyan yaramazlıkları, heyecanları da göz önünde tutulunca tedbirli olmak yeğdir.
Okul bahçesinde demir kapının, pota ve kale direklerinin sabitlenmesi, rögar, depo, kanalizasyon kapaklarının sağlamlığı, kaygan merdivenlere kaydırmaz bant, bina boşluklarına ağ, ağır dolapların duvara sabitlenmesi kazaları önlemek adına hayatidir. Maliyetleri de sanıldığından azdır, bir can ile karşılaştırıldığında BEDAVA sayılır. Aynı kırık prizler, elektrik düğmeleri, lavabolar, ayna ve camlar da gözden geçirilmelidir. Bir okulu, baştan aşağı teftiş etmek birkaç saatinizi bile almaz. Ekip çalışmasıyla çok daha kısa sürecektir. Devlet okulundan bahsediyorsak, teftiş raporumuz elimizde boynu bükük kalacağımız aşikar. Eksikler ve onarım için bütçe bulamayacaksınız. Bu durumda voltranı oluşturacağız. Okul aile birliklerinde aktif görev almaya erinen, birkaç kuruş katkıyı bile “parasız eğitim var kardeşim” diye reddeden velilerden olabilirsiniz. Para yerine ayni yardım öneririm. Birkaç priz, telleri sıyrılmamış ara kablo, dolap sabitleyici aparat, kapı kolu, 1 torba çimento, kaydırmaz bant, hijyen için 1 şişe çamaşır suyu, birkaç kalıp sabun…. Ne katabilirseniz. Sizin gibi duyarlı birkaç veli ile okulu daha güvenli hale getirirken bunu evladınız, evlatlarımız için yapmış olacaksınız. Yapın!
Ve evet, güvenle okula ulaşan çocuğumuz, güvenli sınıfında. İyi dersler öğretmenim deyip gitme vakti. Genelde okul için, özelde ve daha çok kendi çocuğunuz için yapmış olduğunuz katkı sizi o okulun sahibi kılmıyor. Olması gerekeni yapmak, teşekküre dahi tahvil edilmez. Bu noktadan sonra öğretmenin bilgisine, tecrübesine, yoğurt yiyişine saygı duyacaksın. Çayıra salalım, mevlam kayırsın demiyorum elbet, çocuğumuzun kişilik özellikleri ve özel durumlarını öğretmenle paylaşmanın sonsuz yararı hatta gerekliliği vardır. Bunu da ders aralarında, kapı önlerinde ayak üstü yapmayacağız, görüşme gün ve saatlerini değerlendireceğiz. Hepimizin pek kıymetli, çok yetenekli, zeki ve veya “özel” çocuklarından bir sınıf dolusu var. Özel ilgilenilmesi için kurduğumuz üstün baskı ve ısrar yersiz.
Okullar kreş değil, bizler bakıcı değiliz. Hekimin yazdığı reçeteye enjeksiyon değil, fitil yazın demiyorsak (diyenler var) öğretmenin yöntemine, verdiği/vermediği ödevlere karışmayacağız. Ders kitapları, yardımcı kaynaklar ve ödevler çocuğumuz için. Neden bahsedildiğini anlamak, çocuğumuzun neyi nasıl öğrendiğine dikkat etmek gerekir ama bu ilgiyi çok bilmişlikle karıştırmayın. Kafamıza takılanı danışalım ama 7/24 telefonla hizmet vermediğimizi, whatsapp mesajlarıyla tacizden hazzetmediğimizi, çocuğunuz dışında başka öğrencilerimizin hatta kendi çocuklarımızın ve ailemizin olduğunu… da hatırlayın. Doğru zaman, doğru üslup ve yoğunluktaki paylaşımlar iyidir, işimizi kolaylaştırır, başarıyı arttırır. Soru ve sorunların öğretmeni atlayarak idareye ulaştırılması ise hiç tavsiye edilmez. Yapıcı olacağız, yapmak için yol bulacağız, veli de olsak, öğretmen de olsak çocuklar için varız.
Başladığımız öğretim yılının sağlık, mutluluk ve başarı ile tamamlanmasını diler, hepinize selam ederim.
Öğr. Gör. Cansel GÜVEN
AES Onursal Başkanı