Thomas Alva Edison'u tanımayan yoktur. Adını duyar duymaz herkesin aklına nedense ampul gelir. Ama nedense kimse onun yaşantısına dair pek fazla bilgi sahibi değildir. Edison için beynimizdeki tüm bağlantı "Edison=Ampul" ilişkisinden ibarettir. Oysa kimse Edison'un sağlık sorunları yüzünden "algısının" yavaş olduğunu, "işitmekte" sorun yaşadığını, algısının yavaşlığı nedeniyle okuldan atıldığını, Michigan Port Huran ilkokulu öğretmeninin Edison için "Beyinsiz bir çocuk ve hiçbir işte başarılı olamaz." dediğini bilmez. Edison'un hayatının bu kısmı ile ilgili kısaca bilgi sahibi olduktan sonra herkesin bilgi sahibi olduğunu düşündüğüm farklı bir hikâyesine daha değinmek istiyorum. Edison'un ampulü bulma serüveninde yaptığı deneylerin sayısının 10.000'i bulduğu söylenir. Bir gün Edison'a ampulü bulmasındaki başarısının sırrını sorduklarında, Edison başarısının sırrını "denemek" olarak söylemiş. Ve devam etmiş: " Ampulü bulma yolunda binlerce deney yaptım. Ve o deneylerden sadece birini yapmamış olsaydım bugün ampul icat edilmemiş olacaktı." demiş. Yani başarının sırrını azmetmek ve denemek olarak vermiş.
Oysa Edison'un "algısı kapalı" ve "işitme sorunu" olmasaydı belki de kendisinden yaklaşık bir yıl önce "Sir Joseph Wilson Swan"'ın ampulü bulduğunu "anlayabilir" ve "duyabilir"di.
Her ne kadar bu iki isim daha sonraları patent kavgasına girip ampul için birbirlerini yeseler de daha sonraları uzlaşıp, 1883'te Edison-Swan (Ediswan) Limited şirketini kurup birlikte mucitleri oldukları ampulü geliştirmiş ve ampule günümüzdeki şeklini vermişlerdir.
Şimdi diyeceksiniz ki;
"Sevgili hocam tüm bu hikayeyi neden anlatıyorsun ki? Eğitim camiası ve Milli Eğitim Bakanlığının bu hikaye ile ne gibi bir alakası var?"
Şöyle ki; Edison'u Milli Eğitim Bakanlığı yerine, eğitim camiasını da Joseph Swan'ın yerine, Edison'un deney malzemesi olarak kullandığı şeyleri de öğretmen ve öğrenci yerine koyun....
Daha sonra kendinize şu soruları sorun;
- MEB, neden kimseyi duymuyor?
- MEB'in algısı neden öğretmen ve öğrencilere karşı kapalı?
- MEB, neden istikrarda azmetmiyor?
- Doğru yolu bulmak için yaklaşık 20 milyonluk eğitim camiasının kaç deneye daha kurban gitmesi gerekiyor?
- Doğru yolu daha önce birileri bulmuş olamaz mı?
- Dönüp dolaşıp geleceğimiz yer aynı ise harcanan bunca emeğe ve enerjiye yazık değil mi?
- MEB ve eğitim camiası ülkemizin hayrı için neden ortak bir noktada buluşmuyor?
Ve diğer sorular da bir keşifle ilgili:
- Amerika'yı yeniden keşfetmeye gerek var mı?
- Eğer gerek varsa, keşfi yapacak olan bu kaşif kimdir?
- Bu kaşifin donanımı Atlas okyanusunu aşabilecek nitelikte midir?
Adil Demirbağ
AES Altındağ İlçe Sorumlusu