Siyasilerin Değil, Tüm Eğitim Çalışanlarının Sendikası

Doğru hedef nedir?


Bir sistemin düzgün işleyebilmesi, bir kişinin mutlu olabilmesi ya da daha özel bir tanımla bir sınavda başarılı olabilmenin ilk adımı ya da ilk koşulu HEDEF tir. 
Kişinin sonuçta hedefi mutlu olmaktır. Bir kişiden, bir işletmeden, bir toplumdan hedefi çıkarın; kişi, işletme, toplum dağılır. Hedef bizi eyleme geçiren, bir şeyi yapmamızı sağlayan enerjiyi verir. Hedef yoksa hareket yoktur. Öğrenci olarak bakalım hedef yoksa harekete geçmez, yani emek harcamaz çalışmaz. Ya da hedef yanlış ise sürdüremez hedefe ulaşamayacağını anlarsa bırakır. Özgüven sorunu yaşar. 


Peki, doğru hedef nedir? Doğru hedef sizi mutlu eden şeydir. En genel ve en ideal anlamda mutluluk BAŞARI ve HUZURU dengede tutmaktır. Okul hayatı başarıya yöneliktir. Okul, ders, öğrenme başarılı olmak için vardır. Huzurlu olmak için değil. Siz okulda huzurlu bir ortam ararsanız mutlu olamazsınız. Ya da iş ya da okul ortamında huzur bulmaya çalışırsanız kaygı ve çatışma kaçınılmaz olur. Arkadaşlık, aile, ise huzurlu olmak için vardır. Kişi ailesinde, arkadaşlarında başarılı biri olmaya çalışırsa yine mutlu olamaz. Çünkü kişinin ruhunu dinlendireceği, kendini beslediği, enerji yüklendiği huzur bulacağı ortam aile ve dost ortamlarıdır. Başarıda akıl ve emek vardır. Huzurda ise yüreğimiz. Yani akıl ve emeğimizi okulumuzda işimizde, yüreğimizi ise ailemizde ve dostlarımızda ön planda tutmalıyız. 
Doğru hedef koyarken iki şeyi bilmemiz gerekiyor. Birincisi ÖNCELİK ALANIMIZ, ikincisi ETKİ ALANIMIZ. Kişinin ÖNCELİK ALANI adı üstünde önceliklerinden oluşur. Bu alanın içinde bizim için önemli kişiler, olaylar, istekler ve hedefler vardır. Kişi bu alan içindekilere karşı savunmasızdır ama aynı zamanda bu alanın içindekiler için emek harcar, uğraş verir. Çocuklarımız bu alanın içindedir, anne-babamız bu alanın içindedir, uğruna çaba harcadığımız hedeflerimiz bu alanın içindedir. Bu alanın içindekileri bilinçaltımız çok iyi bilir. Bilincimizle birçok hedef koyabiliriz. Yok, Tıp okumak istiyorum, yok mühendis olacağım vb. Peki bu hedefler senin öncelik alanında mı gerçekten, yoksa öncelik alanının dışında mı? Biz öncelik alanımız dışındaki şeyler için uğraş vermeyiz, hedef de öncelik alanımız dışında ise onun için uğraşmayız. Nasıl ki bizim için önemli olmayan biri için bir şey yapmıyorsak. Öncelik alanımızda olmayan bir hedef için uğraşmayız. Öğrenci için en önemlisi hedefi bu öncelik alanı içine alabilmesidir. Kendi öncelik alanında olmayan hedef öğrencinin hedefi değildir. Belki de babasının hedefidir, ya da annesinin. Belki de ona farkında bile olmadan telkin edilen bir hedeftir. Onun için ilk bakacağımız şey hedef kimin hedefi ve benim öncelik alanımın içinde mi? Öncelik alanımızda olmayan hiçbir şey bizim değildir. Hedefte öyle. Öğrenci der ki “ben tıp istiyorum.” Peki, nerde bu hedef göster bakalım. Öğrenci bu hedefi çok uzakta görüyorsa ve gösteriyorsa bu bilincin hedefidir, bilinçaltının değil. Bilinçaltı der ki “hayır bu benim hedefi değil “ Bilinçaltımızın olmayan hedefi için uğraşmayız ve başarılı da olamayız. Bakın bakalım hedefiniz kimin hedefi.

Öncelik alanımız neyi istediğimiz ile ilgiliydi. ETKİ ALANIMIZ ise neyi yapabileceğimize inandığımızla ilgilidir. ETKİ ALANIMIZIN içindeki şeyler; yapabildiğimiz, ulaşabildiğimiz, hâkim olabildiğimiz, değiştirebildiğimiz özetle sözümüzün geçtiği her şeydir. Çok kolay ulaşılabilir şeyler bizim için hedef olmaktan çıkar, cazibesini kaybeder ve motivasyon sağlamaz. Etki alanımızın içinde ama yapılabilmesi çok kolay olan şeyleri hedef olarak belirlersek, çok kolay ulaşırız ve bırakırız. Zaten 50 neti çok kolay yapabilen bir öğrenci için 55 net yapmak doğru bir hedef değildir. Çünkü kolay ulaşılır ve cazibesini kaybeder. Yüzde 10 büyüyen bir işletme için yüzde 12 büyüme hedefi koymak kimseye motivasyon sağlamaz. Çünkü etki alanımızın çok içindedir ve kolayca ulaşırız. Hedefimiz etki alanımızın çok uzağına koymakta hedefi yanlış koymak demektir. Yine örneğimizden gidersek 50 neti rahat başaran bir öğrenci kendine 120 net ile girilebilen bir okul hedef koyarsa hedefe ulaşamaz. Çünkü koyduğu hedef çok gerçekçi değildir. Ulaşılmayacak bir hedef koymak zamanla bunu anlamanıza ve anladığınız zamanda hayal kırıklığına ve özgüven eksikliğine neden olur. Sanılanın aksine “sen hedefini yüksek tut olmaz ise bile bir tık altını tutturursun” anlayışı hatalıdır. Maalesef birçok velinin ya da öğrencinin hatalı davrandığı konu burasıdır. Hedef yeteneklerimizle, kapasitemizle desteklenmelidir. 70-80 nete ulaştıktan sonra bu hedef 100 nete çıkarılır mı? Tabii ki . Ama ilk baştan 120 net hedefi koymak özgüven eksikliğine, hedeften uzaklaşmaya hazır olmak demektir. Bu sadece kendi hayallerinizi öldürmenize neden olur. Doğru hedef ETKİ ALANIMIZIN yani yapabileceğimizin biraz üstünde olmalı. Böylelikle hem gerçekçi olur hem de bizi heyecanlandırır, ulaşılabilir olduğu için motivasyon sağlar. 
Özetle bir yola çıkarken ilk yapılacak iş doğru hedef koymaktır. Doğru hedefinde iki ana dinamiği ÖNCELİK ALANIMIZ ve ETKİ ALANIMIZI iyi bilmekten ve anlamaktan geçer. Hedeflerinize bir de bu gözden bakın, bakalım bu sefer hedefleriniz size nasıl gözükecek. Bunu için de bir yardım almak isterseniz psikoloji alanında eğitim alanlardan yardım istemeniz yerinde olacaktır. 


Kaynak: Tamer DÖVÜCÜ, Optimum Denge Modeli

Deniz KULA
(Psikolojik Danışman)
AES Çanakkale İl Temsilcisi

 

Aes Mutfak
Yazara ait diğer yazılar Milli Eğitim Bakanlığı Sosyal Etkinlikler İzin Yönergesi Hakkında

2020-01-29

HANGİ LİYAKAT?

2020-01-13

LİYAKAT NEDEN ÖNEMLİ?

2020-01-09

2018 PISA SONUÇLARI DEĞERLENDİRMESİ

2019-12-05

GELECEĞİMİZİN MANEVİ MİMARLARI ÖĞRETMENLERİMİZ

2018-11-26

İl İçi Mağduriyeti Çözüm Bekliyor

2018-09-28

“Batsın Sizin Sınavınız da Eğitim Sisteminiz De…”

2018-06-08

LGS SONRASI

2018-06-07

THOMAS EDISON VE MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI

2018-05-25

Bir Annenin Kaleminden Anneler Günü'ne Özel

2018-05-12

Hedef Sorunları

2018-04-25

Yeni Yerleştirme Sistemiyle Anadolu Liseleri Çok Kan Kaybedecek

2018-04-11

Dilovası'ndaki Öğretmenler

2018-03-23

MEB 2017 İstatistikleri Işığında 2018 Yılında Atama Alacaklıyız

2018-03-15

Doğanın Mucizesi, Umudumuz Kadın

2018-03-08

Doğru hedef nedir?

2018-02-16

Yeni Açıklanan Üç Çemberli Liselere Kayıt Sistemi Sorunu Çözer Mi?

2018-02-15

MEB: “Öğretmene Değil, Robota İhtiyacımız Var!”

2018-02-13

Toplumu Siyaseten Ayrıştıran Tarafgir Kitaplar Devlet Okullarında Okutulamaz

2018-01-22

Aradığınız Psikolojik Danışmana Şu Anda Ulaşılamıyor

2017-12-22

Güzel günler sana gelmez, sen onlara yürüyeceksin (Hz Mevlana)

2017-12-21

Tam Gün Eğitime Geçilmesi İle Birlikte Öğretmenlerin Ortaya Çıkan İhtiyaçları

2017-12-19

Liseye Yerleşmede Yeni Sistem İkinci 28 Şubat Olmasın

2017-11-21

Nitelikliyse Okuldur, Değilse Bina

2017-11-09

OKUL ÇANTALARININ AĞIRLIĞI ÇOCUKLARIMIZIN SAĞLIĞINI OLUMSUZ ETKİLİYOR

2017-10-16

EĞİTİMDE ÖĞRETMEN NİTELİĞİNİ ELEŞTİRENLERE CEVABEN;

2017-10-02

BAĞCIYI DÖVMEYELİM,ÜZÜM YİYELİM

2017-09-20

Lise 1 Türk Dili ve Edebiyatı kitabında Atatürk yok

2017-09-19

Nasıl Bir Eğitim?

2017-09-14

Memur Sen' e Neden Kızarsınız ki?

2017-08-23

Yeni Müfredat, “Yeni Nesil Yetiştirme Projesi” ne Uygun

2017-08-11

Affedin Bizleri!

2017-08-20

Eğitimcilerin Sessiz Çığlığını Duyun

2017-07-04

MOBBİNG VE MOBBİNGLE MÜCADELE YÖNTEMLERİ

2017-06-14

BANDIRMA VAPURU ve TERK EDİŞLER

2017-05-16

Rehberlik Hizmetlerinde Yaşanan Sorunlar

2017-05-05

Devlet Asgari Ücretin Altında Öğretmen Çalıştırıyor

2017-03-07

Mesleki Ve Teknik Eğitimin Gelişimi

2017-02-23

Mesleki Eğitim Ve İnovatif(Yenilikçi) Girişimcilik

2017-01-23

KAHRAMAN ŞEHİDİN FETHİ SEKİN’E SAHİP ÇIK ELAZIĞ!

2016-12-21

Kahraman Türk Halkına Açık Mektup

2016-12-22

ÖĞRETMENLER GÜNÜ ÜZERİNE

2016-11-29

ALEMDEN MAKSAT İNSANDIR” (HZ. MEVLANA)

2016-10-04

KAPATIN EĞİTİM FAKÜLTELERİNİ

2016-10-04

FARKINDA MISINIZ?

2016-10-04

SENDİKAL MÜCADELE VEYA HEPHAİSTOS'UN AZMİ

2016-10-04

Güneş Bu Topraklarda Uzun Yıllardır Batıdan Doğar

2016-10-04

KÜRESELLEŞME

2016-10-04

ANADOLU EĞİTİM SENDİKASI’NDA UMUT VAR

2016-10-04

EBS LİLER HANYA’YI VE KONYA’YI GÖRMELİ!

2016-10-04

FİLİSTİN NEDEN FİLİSTİN

2016-10-04

GAZZE'YE BOMBA YAĞIYORDU, BİZ ŞARKI SÖYLÜYORDUK

2016-10-04

GİTTİKLERİ GİBİ GELMESİNLER!

2016-10-04

ZEYTİN OLMA AMA İNSAN OL!

2016-10-04

BİZ KÖTÜ BİLİRDİK...

2016-10-04

ANLIYOR MUSUNUZ? SANMIYORUM...

2016-10-04

BİTİŞİK EĞİK YAZI ÜZERİNE

2016-10-04

DÜŞÜNEN VE DÜŞÜNDÜREN ÖĞRETMEN

2016-10-04

MERHAMET YA BAKAN !

2016-10-04

ÖĞRETMEN NEDEN ŞİDDETE UĞRUYOR?

2016-10-04

BİR ÖĞRETMEN MESLEĞİNDEN NASIL SOĞUTULUR?

2016-10-04

ÖĞRETMENLERE NÖBET ZORUNLULUĞU VAR MI?

2016-10-04

ADAY ÖĞRETMEN, ADAY KÖLE DEĞİLDİR!

2016-10-04

ALIN TERİ

2016-10-04

MEVLÂNÂ VE ŞEB-İ ARÛS

2016-10-04

ANADOLU EĞİTİM SENDİKASI 9 YAŞINDA

2016-10-04

BEYİN”MİŞ”

2016-10-04

OKUL KONTENJANLARI SORUNU

2016-10-04

İLLER ARASI TAYİN AZALACAK

2016-10-04

ERGENLERİN EN BÜYÜK SORUNU: KİMLİK KRİZİ

2016-10-04

ŞİDDETSİZ OKUL HAYAL Mİ?

2016-10-04

8 MART DÜNYA KADINLAR GÜNÜNDE KADIN SORUNLARINI TARTIŞMAK

2016-10-04

SINAV ODAKLI EĞİTİM SİSTEMİMİZ

2016-10-04

ÜLKEMİZDE OKUMA KÜLTÜRÜ, SORUNLAR VE ÇÖZÜM YOLLARI

2016-10-04

EĞİTİM FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN SORUNLARI

2016-10-04

EĞİTİMDE EMPATİNİN ÖNEMİ

2016-10-04

BİR İLERİ BİR DELİ‏

2016-10-04

MUTLULUK

2016-10-04

EĞİTİM-ÖĞRETİM SARMALI

2016-10-04

8 MART VE KADINLARIMIZ

2016-10-04

NEDEN ANADOLU EĞİTİM SENDİKASI?

2016-10-04

SENDİKALİTENİ SEÇ

2016-10-04

SAYIN DİNÇER’E AÇIK MEKTUP

2016-10-04

BEN BİR ÖĞRETMENİM!

2016-10-04

ROTA-ROTASYON

2016-10-04

SINIRLI DEMOKRASİ YETMEZ...

2016-10-04

24 KASIM’DA SEVMEYİN BİZİ…

2016-10-04

BAKANLARA BÜYÜK ZAM!...

2016-10-04

YENİ SINAV SİSTEMİNE BİR BAKIŞ

2016-10-04

ALAN DEĞİŞTİREN ÖĞRETMENLER MUTSUZ!

2016-10-04

KÖLELİK: ÇAĞDAŞ BİR YAŞAM BİÇİMİ

2016-10-04

EĞİTİMDE KALİTE BÖYLE Mİ ARTAR?

2016-10-04

MADENCİNİN YAZGISI

2016-10-04

BİZ ÖLELİM,SEN YAŞA SENDİKACI!

2016-10-04

Mağdur Olmayan Var Mı ?

2016-10-04

Menfaatleri için haksızlıklar karşısında susanlara ithaftır

2016-10-04

Öğretmen Gül Açarsa Okullar Gülistan Olur

2016-10-04

Eğitimcilerin Sorunları Ne Zaman Bitecek?

2016-10-04

Okul İdari Kadroları Ve Öğretmenler

2016-10-04

Okul Adı Altında Hapishaneler

2016-10-04

MEB’e Acil Kan Aranıyor!

2016-10-04

Önce Çocuktular Sonra Sapık, Katil Ve Hırsız Oldular

2016-10-04

Uyan Türkiyem!

2016-10-04

Eğitimciler Biat Ederse, Toplum da Biat Eder

2016-10-04

Sendika Neden Önemlidir?

2016-10-04

ÜCRETLİ ÖĞRETMENLER SAHİPSİZ DEĞİLDİR.

2016-10-04

Neden Anadolu Eğitim Sendikası (AES)

2016-10-04

23 NİSAN’DA TÜRKİYE’DE ÇOCUK GERÇEĞİ

2016-10-04

Lise Edebiyat Eğitimine Ve Edebiyat Ders Kitaplarına Genel Bir Bakış

2016-10-04

BU MİLLET BU SİYASET DİLİNE MARUZ KALMAYI HAK ETMİYOR

2016-10-04

ÖĞRETMENLER

2016-10-04

Milas Milli Eğitim Müdürlüğü Usule Aykırı Banka Promosyon Komisyonu Kurdu

2016-10-04

Okula Uyum Süreci

2016-10-04

Farkı İsminde Saklı Bir Sendika: Anadolu Eğitim Sendikası

2016-10-04

AZİZ SANCAR’IN DURUŞU” DERS OLARAK OKUTULMALI

2016-10-04

SENDİKALI OLMAK HAK, AES Lİ OLMAK AYRICALIKTIR

2016-10-04

YAN ALAN SAÇMALIĞI!

2016-10-04

DÜŞÜNEBİLMEK !

2016-10-04

ÇOCUĞUMU KİM OKUTSUN?

2016-10-04

TEK SORUN EĞİTİM

2016-10-04

MİLLİ EĞİTİM BAKANI YILMAZ VURAL OLSUN!

2016-10-04

İYİ Kİ KOALİSYON HÜKÜMETİ YOK !!!

2016-10-04

“OKULLARIN SPOR PARALARINI İSTİYORLAR “

2016-10-04

MİLLİ EĞİTİM SINIFTA KALDI!

2016-10-04

15.000 ÖĞRETMEN ATAMASININ BRANŞ DAĞILIMI !!!

2016-10-04

SALLA BAŞINI AL MAAŞINI!

2016-10-04

37 BİN “DÜZ ÖĞRETMEN” ALIMI YAPILACAK !!!

2016-10-04

YAN ALAN SAÇMALIK, ALAN DEĞİŞİKLİĞİ HAKTIR!

2016-10-04

ÇİFT DİPLOMALI ÖĞRETMENLERİN HALİ NE OLACAK?

2016-10-04

BİNLERCE KADROLU ÖĞRETMEN “EŞSİZ” VE “İŞSİZ” KALACAK !!!

2016-10-04

ERKEN MÜDEHALE HAYAT KURTARIR

2016-10-04

BİZDEN MEB’ E MEKTUP

2016-10-04

AVRUPALAMA!

2016-10-04

İSTANBUL’A KAR YAĞMADAN TÜRKİYE’YE KIŞ GELMEZMİŞ

2016-10-04

BIRAKINIZ YAPSINLAR, BIRAKINIZ GEÇSİNLER

2016-10-04

SÖZLEŞMELİ ÖĞRETMENLİK

2016-10-03