Siyasilerin Değil, Tüm Eğitim Çalışanlarının Sendikası

Liseye Yerleşmede Yeni Sistem İkinci 28 Şubat Olmasın


Eğitimde şu sıralar yapılmakta olan köklü/köksüz değişiklikler, mevcut iktidarın belki de en fazla dert yandığı 28 Şubat sürecinde yaşanmış mağduriyetin şimdi yeniden ve aynı halk tabakası üzerinde uygulanıyor.  Sistemler değişirken mağdurlar hep fakir sınıfın ortalama ve altında başarı gösteren öğrencileri.

28 Şubatta da meslek liselerinin üniversite giriş sınavında katsayıları orantısız bir şekilde düşürülmüş ve diğer lise gruplarının karşısında bu liselerden mezun öğrencilere tabiri caizse, yaşam hakkı verilmemişti. Mesele basitti aslında. Liseye girişte en iyi öğrenciler Fen Liselerine ve Anadolu Liselerine gitsinler, oradan da istedikleri tıp, mimarlık, mühendislik, hukuk fakültelerine gidebilsinler. Ama olur da arada başka lise gruplarından mezunlar da bu kalburüstü bölümlere yerleşebiliyorlar ise, bunu da engelleyelim idi. Ve engellendi de. Hangi sosyal statüdeki ailelerin çocuklarının, çoğunluk olarak hangi lise türlerinde öğrenim gördüğünü hepimiz tahmin ediyoruz. “Çocuğum en azından bir iş edinir” derdini yük edinmiş ebeveynler evlatlarını meslek liselerine kaydettirirken, bu konuda daha iddialı ve maddi durumu üst seviyedeki ailelerin çocukları Anadolu ve Fen Liselerine, olmadı kolejlere yerleşebiliyorlardı. Getirilen katsayı orantısızlığı ile işçi Ali Efendinin çocuğuna da şunu dedi sistem: sen işçi çocuğusun, sen de işçi olacaksın! Öyle de olmadı mı? İstisnalar hariç adı konulmamış bir kast sistemi işledi durdu.

Katsayı orantısızlığının ortadan kaldırılması ile teknik olarak engeller kalktı. Beri yandan ortada bir sınav başlığında bir yarış olduğu sürece, bu sınava hazırlanma süreçleri temelde ailenin maddi düzeyine bağlı olduğuna göre, zengin ailelerin çocuklarının iyi liselere yerleşme şansları hep daha yüksek olacak.  Eşitlenmiş katsayı ile, alt gelir düzeyine dahil çocukların toplandığı okullar da bu sistem içinde yine kendine yeni yerler edinmeye başladı. Sistem tekrar çözülüyordu yani. Daha da açmak gerekirse, A lisesi normal seviyede bir lise iken, yıldan yıla başarısını artırıp alt gelir grubu ailelerin çocuklarını da iyi yerlere bir şekilde yerleştirebilmeye başlamıştı ki, adeta birileri rahatsız oldu. Okullara kayıtların merkezden yapıldığı ( idarenin söz sahibi olamadığı ), yerleştirmelerin puanla yapıldığı (görece liyakatın esas alındığı) bu sistemde yine de kendine yer tutamayan, bu sebeple çocuğunu açık lise ya da özel bir eğitim kurumuna kayıt ettirmek zorunda kalan üst sınıf, (elitler, seçkinler) bu durumdan rahatsız. Devletin tüm organlarının sahibiyken, nasıl olurdu da kendi evladı, sahibi olduğu bu İYİ devlet okuluna yerleşemiyordu. Duruma müdahale edilmeliydi ve edildi de.

Şimdi artık süreç şöyle işleyecek. Her ilde sınavla öğrenci alımı yapılan X tane lise belirlenecek ve evlatlar bu okullar için hazırlanacak. Bu hazırlanma sürecinde kurs, dershane ve bireysel eğitim, başarıyı doğrudan etkileyecek. En güçlü, takviyeli eğitimi alabilen evlatlar (ailenin gelir seviyesi bu zorlu ve uzun süreci finanse edebilecek seviyede olanlar) nitelikli liselere yerleşecek. Devamında, çocuğunu bu kurumlara yerleştiremeyen aileler, evlerine en yakın ve yakınlar içinde görece en kaliteli okulu tercih edecek. Size adil göründü mü?

Adrese dayalı yerleştirmede ağırlıklı olarak talep gören okullara talep okul kontenjanının üzerinde olduğunda nasıl bir yola gidilecek? Öyle sanıyorum ki burada da toplumsal konumlanışınız içinde ne derece seçkin bir aile olduğunuz önem kazanacak. Yani itiraf etmek gerekirse bir okul müdürü, ilçe MEM’in hatırlı çocuğunu bırakıp da bizim çocuğumuzu kaydedecek değil. Çünkü sistem bir defa bunu zorluyor olacak. Belli bir statüsü olmayan, toplumsal katmanın alt veya ortaya yakın yerlerinde bulunan ailelerin çocukları da, eğer o X liselerden birini kazanamamışsa ya açık liseye gidip kaderine razı olacak ya da özel bir öğretim kurumuna kayıt yaptırma yolunu zorlayacak. Haliyle daha iyi eğitim, gelir düzeyi yüksek ailelerin evlatlarına verilecek. Onlar da okullarını okuyup, toplumda ailelerin tuttuğu yere geçecek. İşçi Ali efendinin çocuğu da, yine, işçi olacak; mühendis olamayacak.

Biz Anadolu Eğitim Sendikası olarak, eğitimin toplumun üst tabakalarının hizmetine sunulmasına karşıyız. Sosyal devlet Anayasamızda kalmamalı; tüm kurumlarını, tüm yurttaşlarını eşit derecede kuşatacak şekilde sahaya inmelidir. Eğitim bileşenlerinin (öğrenci, veli, öğretmen, sendikalar) fikirlerini alarak bu yapılandırma başarılabilir. Sınıf temelinde toplumu ayrıştıracak ve dahası, bu ayrıştırmayı yıldan yıla perçinleyecek öğretim programına karşıyız. Hangi ailede, hangi mahallede doğduğumuz geleceğimizi ipoteklemesin. Nesiller geleceğimizdir, onlara yeni 28 Şubatlar yaşatmayalım.

 

Osman KARABAY

AES İstanbul Esenler İlçe Başkanı

 

Aes Mutfak
Yazara ait diğer yazılar Milli Eğitim Bakanlığı Sosyal Etkinlikler İzin Yönergesi Hakkında

2020-01-29

HANGİ LİYAKAT?

2020-01-13

LİYAKAT NEDEN ÖNEMLİ?

2020-01-09

2018 PISA SONUÇLARI DEĞERLENDİRMESİ

2019-12-05

GELECEĞİMİZİN MANEVİ MİMARLARI ÖĞRETMENLERİMİZ

2018-11-26

İl İçi Mağduriyeti Çözüm Bekliyor

2018-09-28

“Batsın Sizin Sınavınız da Eğitim Sisteminiz De…”

2018-06-08

LGS SONRASI

2018-06-07

THOMAS EDISON VE MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI

2018-05-25

Bir Annenin Kaleminden Anneler Günü'ne Özel

2018-05-12

Hedef Sorunları

2018-04-25

Yeni Yerleştirme Sistemiyle Anadolu Liseleri Çok Kan Kaybedecek

2018-04-11

Dilovası'ndaki Öğretmenler

2018-03-23

MEB 2017 İstatistikleri Işığında 2018 Yılında Atama Alacaklıyız

2018-03-15

Doğanın Mucizesi, Umudumuz Kadın

2018-03-08

Doğru hedef nedir?

2018-02-16

Yeni Açıklanan Üç Çemberli Liselere Kayıt Sistemi Sorunu Çözer Mi?

2018-02-15

MEB: “Öğretmene Değil, Robota İhtiyacımız Var!”

2018-02-13

Toplumu Siyaseten Ayrıştıran Tarafgir Kitaplar Devlet Okullarında Okutulamaz

2018-01-22

Aradığınız Psikolojik Danışmana Şu Anda Ulaşılamıyor

2017-12-22

Güzel günler sana gelmez, sen onlara yürüyeceksin (Hz Mevlana)

2017-12-21

Tam Gün Eğitime Geçilmesi İle Birlikte Öğretmenlerin Ortaya Çıkan İhtiyaçları

2017-12-19

Liseye Yerleşmede Yeni Sistem İkinci 28 Şubat Olmasın

2017-11-21

Nitelikliyse Okuldur, Değilse Bina

2017-11-09

OKUL ÇANTALARININ AĞIRLIĞI ÇOCUKLARIMIZIN SAĞLIĞINI OLUMSUZ ETKİLİYOR

2017-10-16

EĞİTİMDE ÖĞRETMEN NİTELİĞİNİ ELEŞTİRENLERE CEVABEN;

2017-10-02

BAĞCIYI DÖVMEYELİM,ÜZÜM YİYELİM

2017-09-20

Lise 1 Türk Dili ve Edebiyatı kitabında Atatürk yok

2017-09-19

Nasıl Bir Eğitim?

2017-09-14

Memur Sen' e Neden Kızarsınız ki?

2017-08-23

Yeni Müfredat, “Yeni Nesil Yetiştirme Projesi” ne Uygun

2017-08-11

Affedin Bizleri!

2017-08-20

Eğitimcilerin Sessiz Çığlığını Duyun

2017-07-04

MOBBİNG VE MOBBİNGLE MÜCADELE YÖNTEMLERİ

2017-06-14

BANDIRMA VAPURU ve TERK EDİŞLER

2017-05-16

Rehberlik Hizmetlerinde Yaşanan Sorunlar

2017-05-05

Devlet Asgari Ücretin Altında Öğretmen Çalıştırıyor

2017-03-07

Mesleki Ve Teknik Eğitimin Gelişimi

2017-02-23

Mesleki Eğitim Ve İnovatif(Yenilikçi) Girişimcilik

2017-01-23

KAHRAMAN ŞEHİDİN FETHİ SEKİN’E SAHİP ÇIK ELAZIĞ!

2016-12-21

Kahraman Türk Halkına Açık Mektup

2016-12-22

ÖĞRETMENLER GÜNÜ ÜZERİNE

2016-11-29

ALEMDEN MAKSAT İNSANDIR” (HZ. MEVLANA)

2016-10-04

KAPATIN EĞİTİM FAKÜLTELERİNİ

2016-10-04

FARKINDA MISINIZ?

2016-10-04

SENDİKAL MÜCADELE VEYA HEPHAİSTOS'UN AZMİ

2016-10-04

Güneş Bu Topraklarda Uzun Yıllardır Batıdan Doğar

2016-10-04

KÜRESELLEŞME

2016-10-04

ANADOLU EĞİTİM SENDİKASI’NDA UMUT VAR

2016-10-04

EBS LİLER HANYA’YI VE KONYA’YI GÖRMELİ!

2016-10-04

FİLİSTİN NEDEN FİLİSTİN

2016-10-04

GAZZE'YE BOMBA YAĞIYORDU, BİZ ŞARKI SÖYLÜYORDUK

2016-10-04

GİTTİKLERİ GİBİ GELMESİNLER!

2016-10-04

ZEYTİN OLMA AMA İNSAN OL!

2016-10-04

BİZ KÖTÜ BİLİRDİK...

2016-10-04

ANLIYOR MUSUNUZ? SANMIYORUM...

2016-10-04

BİTİŞİK EĞİK YAZI ÜZERİNE

2016-10-04

DÜŞÜNEN VE DÜŞÜNDÜREN ÖĞRETMEN

2016-10-04

MERHAMET YA BAKAN !

2016-10-04

ÖĞRETMEN NEDEN ŞİDDETE UĞRUYOR?

2016-10-04

BİR ÖĞRETMEN MESLEĞİNDEN NASIL SOĞUTULUR?

2016-10-04

ÖĞRETMENLERE NÖBET ZORUNLULUĞU VAR MI?

2016-10-04

ADAY ÖĞRETMEN, ADAY KÖLE DEĞİLDİR!

2016-10-04

ALIN TERİ

2016-10-04

MEVLÂNÂ VE ŞEB-İ ARÛS

2016-10-04

ANADOLU EĞİTİM SENDİKASI 9 YAŞINDA

2016-10-04

BEYİN”MİŞ”

2016-10-04

OKUL KONTENJANLARI SORUNU

2016-10-04

İLLER ARASI TAYİN AZALACAK

2016-10-04

ERGENLERİN EN BÜYÜK SORUNU: KİMLİK KRİZİ

2016-10-04

ŞİDDETSİZ OKUL HAYAL Mİ?

2016-10-04

8 MART DÜNYA KADINLAR GÜNÜNDE KADIN SORUNLARINI TARTIŞMAK

2016-10-04

SINAV ODAKLI EĞİTİM SİSTEMİMİZ

2016-10-04

ÜLKEMİZDE OKUMA KÜLTÜRÜ, SORUNLAR VE ÇÖZÜM YOLLARI

2016-10-04

EĞİTİM FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN SORUNLARI

2016-10-04

EĞİTİMDE EMPATİNİN ÖNEMİ

2016-10-04

BİR İLERİ BİR DELİ‏

2016-10-04

MUTLULUK

2016-10-04

EĞİTİM-ÖĞRETİM SARMALI

2016-10-04

8 MART VE KADINLARIMIZ

2016-10-04

NEDEN ANADOLU EĞİTİM SENDİKASI?

2016-10-04

SENDİKALİTENİ SEÇ

2016-10-04

SAYIN DİNÇER’E AÇIK MEKTUP

2016-10-04

BEN BİR ÖĞRETMENİM!

2016-10-04

ROTA-ROTASYON

2016-10-04

SINIRLI DEMOKRASİ YETMEZ...

2016-10-04

24 KASIM’DA SEVMEYİN BİZİ…

2016-10-04

BAKANLARA BÜYÜK ZAM!...

2016-10-04

YENİ SINAV SİSTEMİNE BİR BAKIŞ

2016-10-04

ALAN DEĞİŞTİREN ÖĞRETMENLER MUTSUZ!

2016-10-04

KÖLELİK: ÇAĞDAŞ BİR YAŞAM BİÇİMİ

2016-10-04

EĞİTİMDE KALİTE BÖYLE Mİ ARTAR?

2016-10-04

MADENCİNİN YAZGISI

2016-10-04

BİZ ÖLELİM,SEN YAŞA SENDİKACI!

2016-10-04

Mağdur Olmayan Var Mı ?

2016-10-04

Menfaatleri için haksızlıklar karşısında susanlara ithaftır

2016-10-04

Öğretmen Gül Açarsa Okullar Gülistan Olur

2016-10-04

Eğitimcilerin Sorunları Ne Zaman Bitecek?

2016-10-04

Okul İdari Kadroları Ve Öğretmenler

2016-10-04

Okul Adı Altında Hapishaneler

2016-10-04

MEB’e Acil Kan Aranıyor!

2016-10-04

Önce Çocuktular Sonra Sapık, Katil Ve Hırsız Oldular

2016-10-04

Uyan Türkiyem!

2016-10-04

Eğitimciler Biat Ederse, Toplum da Biat Eder

2016-10-04

Sendika Neden Önemlidir?

2016-10-04

ÜCRETLİ ÖĞRETMENLER SAHİPSİZ DEĞİLDİR.

2016-10-04

Neden Anadolu Eğitim Sendikası (AES)

2016-10-04

23 NİSAN’DA TÜRKİYE’DE ÇOCUK GERÇEĞİ

2016-10-04

Lise Edebiyat Eğitimine Ve Edebiyat Ders Kitaplarına Genel Bir Bakış

2016-10-04

BU MİLLET BU SİYASET DİLİNE MARUZ KALMAYI HAK ETMİYOR

2016-10-04

ÖĞRETMENLER

2016-10-04

Milas Milli Eğitim Müdürlüğü Usule Aykırı Banka Promosyon Komisyonu Kurdu

2016-10-04

Okula Uyum Süreci

2016-10-04

Farkı İsminde Saklı Bir Sendika: Anadolu Eğitim Sendikası

2016-10-04

AZİZ SANCAR’IN DURUŞU” DERS OLARAK OKUTULMALI

2016-10-04

SENDİKALI OLMAK HAK, AES Lİ OLMAK AYRICALIKTIR

2016-10-04

YAN ALAN SAÇMALIĞI!

2016-10-04

DÜŞÜNEBİLMEK !

2016-10-04

ÇOCUĞUMU KİM OKUTSUN?

2016-10-04

TEK SORUN EĞİTİM

2016-10-04

MİLLİ EĞİTİM BAKANI YILMAZ VURAL OLSUN!

2016-10-04

İYİ Kİ KOALİSYON HÜKÜMETİ YOK !!!

2016-10-04

“OKULLARIN SPOR PARALARINI İSTİYORLAR “

2016-10-04

MİLLİ EĞİTİM SINIFTA KALDI!

2016-10-04

15.000 ÖĞRETMEN ATAMASININ BRANŞ DAĞILIMI !!!

2016-10-04

SALLA BAŞINI AL MAAŞINI!

2016-10-04

37 BİN “DÜZ ÖĞRETMEN” ALIMI YAPILACAK !!!

2016-10-04

YAN ALAN SAÇMALIK, ALAN DEĞİŞİKLİĞİ HAKTIR!

2016-10-04

ÇİFT DİPLOMALI ÖĞRETMENLERİN HALİ NE OLACAK?

2016-10-04

BİNLERCE KADROLU ÖĞRETMEN “EŞSİZ” VE “İŞSİZ” KALACAK !!!

2016-10-04

ERKEN MÜDEHALE HAYAT KURTARIR

2016-10-04

BİZDEN MEB’ E MEKTUP

2016-10-04

AVRUPALAMA!

2016-10-04

İSTANBUL’A KAR YAĞMADAN TÜRKİYE’YE KIŞ GELMEZMİŞ

2016-10-04

BIRAKINIZ YAPSINLAR, BIRAKINIZ GEÇSİNLER

2016-10-04

SÖZLEŞMELİ ÖĞRETMENLİK

2016-10-03