19.03.2014 tarihinde Yozgat il genelinde Yozgat’ta Eğitimde Kaliteyi Artırma Projesi kapsamında 8. Ve 12. sınıflara yönelik Seviye Tespit Sınavı yapıldı. Yozgat Valiliği İl Milli Eğitim Müdürlüğü tarafından organize edilen bu sınavın nasıl bir seviyeyi tespit etmeye çalıştığı öğretmenler tarafından pek anlaşılmadı.
Liseler için hazırlanan kitapçıkları ve soruları bilmem ama ortaokullar için hazırlanan kitapçıkları kim hazırladı büyük bir merek konusu olmuştur. Bu sınav büyük olasılıkla 2. Dönem Merkezi Yazılılar öncesinde okulların ve öğrencilerin seviyelerini ve eksikliklerini görmeleri için düzenlenmiş bir çalışmadır. Eğitim Denetmenlerinin sınıflarda kesinlikle yardımcı kaynak kullanmayın, test çözmeyin, çözdürmeyin, deneme sınavı yapmayın şeklindeki direktifleri göz önünde bulundurulduğunda en azından İl Milli Eğitim Müdürlüğü kaynaklı bir sınavın yapılması gayet mantıklı bir fikir gibi görülebilir. Gel gelelim ki kazın ayağı öyle değilmiş. Milli Eğitim Bakanlığı tarafından yapılan “Merkezi Yazılılar”da Türkçe, Matematik, T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük, Fen ve Teknoloji, İngilizce ve Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi derslerinin her birinden 20, toplamda da 120 soru sorulmaktadır. Yapılan STS’de ise Türkçe ve Matematik’ten 20, Fen ve Teknoloji’den 18, T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük’ten 15, İngilizce’den 10, Din Kültürü ve Ahlak Biilgisi’nden ise 7, toplamda da 90 soru sorulmuş. Bu bir seviye tespit sınavıysa ve adı da Eğitimde Kaliteyi Artırma Projesi olan bir proje kapsamında yapılıyorsa neden merkezi yazılılara uygun değildir? Bu şekilde bir sınav uygulanınca insanın aklına bu sorudan başka sorular da geliyor: Neden Seviye Tespit sınavı denilen bu sınavın soru sayısı genel sınavın soru sayısından farklıdır? Bu şekilde bir sınav yaparak sadece belirli bir yayınevine maddi çıkar mı sağlanmak istenmiştir? Bu şekilde bir sınavı uygulayarak eğitimde kaliteyi artıracak nasıl bir hedefiniz var? Bunca, ve hatta daha fazla, soru insanın zihnini kurcalarken asıl hedef eğitimde kaliteyi artırmak mıydı yoksa dostlar alışverişte görsün mantığı mıydı?
Göstermelik projelerle değil mantıklı ve eğitimcilerin dahil edildiği, ayakları yere basan projelerin tasarlandığı ve uygulandığı günleri görmenin ümidiyle tüm eğitim çalışanı meslektaşlarıma saygılarımı sunuyorum.
Durmuş ANBAR
Anadolu Eğitim Sendikası
Yozgat İl Teşkilat Sekreteri
Boğazlıyan İlçe Temsilcisi