Siyasilerin Değil, Tüm Eğitim Çalışanlarının Sendikası

YENİ ORTAÖĞRETİM TASARISI DEĞERLENDİRMESİ


Milli Eğitim Bakanımız Ziya SELÇUK İstanbul Borusan Asım Kocabıyık Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Konferans Salonunda düzenlenen "Lisede ne yaptık?" temalı Ortaöğretim Tasarım Tanıtım Toplantısı'nda yeni ortaöğretim modelini tanıttı.

Yeni ortaöğretim tasarısında ders sayısı 9. Sınıflarda 8’e, 10 ve 11. Sınıflarda 10’a, 12. Sınıflarda ise 7’ye düşürülmesi planlanmıştır. Gelişmiş ülkelere de baktığımızda liselerdeki ders sayıları ülkemizdeki kadar fazla değildir Tabii ki öğrencilerimizin her alandan yüzeysel alınan dersler yerine belirli alanlarda derinleşmesini önemli buluyoruz.

Üniversiteye hazırlık aşaması olan 12. Sınıflarda ‘kariyer ofisleri’nin oluşturulması, üniversite tercihlerinde daha sağlıklı bilgilerin alınması olumludur. Öğrencileri hayata hazırlayacak, proje sunumları, portfolyo etkinliklerinin artırılarak yaşam becerileri etkinlikleri gerçekleştirilecektir.

Geçmişte yapılan en büyük hata ani değişiklerin olması ve bir an önce uygulamaya konulmasıdır. Burada ise değişikliğin ilk olarak 2020-2021 eğitim-öğretim yılında 9’uncu sınıflardan başlayacak ve kademeli bir geçiş süreci olması çok önemlidir.

Sayın bakanın söylemlerinin güzel olduğunu, ancak bu söylemlerin her zaman hayata geçmediğini ve bu nedenle Anadolu Eğitim Sendikası olarak yeni ortaöğretim modelinde dikkat edilmesi gereken hususları belirtmek isteriz;

Öncelikle ders saatlerinin azaltılması öğrencilerimiz açısından olumlu olmakla birlikte 9-10 ve 11. Sınıflardaki haftalık ders saatleri 40 saatten 35 saate indiğinden öğretmenlerimizin norm fazlası olmaması için gerekli tedbirler alınmalıdır,

Seçmeli derslerin artırılması önemli olmakla birlikte alışmış olduğumuz zorunlu SEÇMEli ders kavramını yıkmak gerekmekte, gerçekten istenilen dersler seçilebilmelidir.

Yeni uygulanacak sistem hem YÖK, hem ÖSYM ile koordineli bir şekilde yürütülmelidir.

Okullarımızın bir çoğunda fiziksel altyapının olmadığı( laboratuvar, beceri atölyeleri) bilinen bir gerçektir. Bu süre zarfında gerekli maddi olanaklar ilgili okullara sağlanmalı ve altyapı tamamlanmalıdır.

Yeni ortaöğretim modeli çerçevesinde en önemli ayakların başında öğretmen eğitimleri gelmektedir. Bu süreçte öğretmen eğitimlerinin nasıl olacağı paylaşılmalıdır.

En büyük eksiklik olarak ortaöğretimde yapılan bu önemli değişimi sendikalar ve öğretmenler basından takip etmişlerdir. Öğretmenlerin bilgisi, katkısı olmadan yapılan tüm değişimlerin sonuçlarının olumsuz olduğunu bilmekteyiz. Bu nedenle bakanlığımızın yapacağı tüm çalışmalarda paydaşların görüşlerinin alınmasını önemsemekteyiz.